جمع آوری و نگهداری ژله رویال

پرورش‌دهندگان ملکه برای انجام دادن پیوند موفق و انتقال لارو به سلول‌های مصنوعی آماده شده، از دو روش پیوند تر و پیوند خشک استفاده می‌کنند.

پیوند تر :
برخی از پرورش‌دهندگان ملکه برای انجام دادن پیوند موفق و انتقال لارو به سلول‌های مصنوعی آماده شده، از روش پیوند تر استفاده می‌کنند.
به این ترتیب که قبلا مقداری ژله رویال یا آب مقطر یا محلول ۵۰% ژله رویال و آب مقطر را کف سلول‌ها می‌ریزند تا لارو روی آن قرار داده شود. در این حالت باید دقت شود که لاو در ژله غرق نشود.


برای تهیه ژله رویال می‌توان تعدادی از کلنی‌ها را یتیم نمود تا زنبوران کار شروع به شاخون زدن کنند و شپش سه تا چهار روز بعد، لارو موجود در ان را حذف و ژله رویال موجود در سلول‌ها را با قاشق ژله‌گیری یا با استفاده از پمپ مکش مناسب برداشت می‌شود.

پیوند خشک :
روشی دیگر که در تعدادی از کندوها انجام می‌شود پیوند خشک است. ( درپیوند خشک لاروها مستقیم بعد از برداشت به پایه های پیوندی منتقل مینمایند )
در روز سوم بعد از پیوند که بیشترین ژله در سلول‌ها وجود دارد، ژله رویال موجود در آنها را با شیوه‌های ذکر شده برداشت می‌کنند.
ژله رویال برداشتی را می توان با کمی آب مقطر رقیق کرد و برای پیوند آماده نمود. ژله رویال را می‌توان در شیشه های کوچک تیره رنگ جمع‌آوری نمود و در دمای ۴ درجه سانتیگراد در یخچال بدون اینکه آسیبی به آن برسد برای مدت چند هفته نگهداری کرد. باید توجه داشت که طی این مدت باید از رسیدن نور و هوا به ژله رویال جلوگیری شود.

 

    

منبع : پرورش ملکه زنبور عسل (طهماسبی، غلامحسین)